Followers

Sunday 22 July 2012

PETUA MASAKAN

MEMUTIHKAN NASI
masukkan 1 sudu teh air lemon@ limau nipis ke dalam beras yang hendak dimasak.Nasi akan kelihatan putih dan menyelerakan apabila telah masak

AIR SIRAP LEBIH SEDAP
sesekali anda boleh mencampurkan sedikit aiskrim soda ke dalam bancuhan air sirap anda.Ataupun masak air gula dengan mencampurkan sehelai daun pandan,lalu dibancuh dengan pes sirap beserta air.Air sirap anda pasti wangi dan menyelerakan.

SAMBAL TUMIS LEBIH ENAK
tumis bawang dan cili kisar sehingga betul2 garing,setelah garing,masukkan sedikit gula pasir sebelum masukkan bahan2 lain.disamping rasanya yang enak,sambal tumis akan lebih tahan lama  berbanding sambal yang tidak ditumis garing.

MENGHILANGKAN HANYIR IKAN
bagi mengelakkan ikan yang hendak dimasak berbau hanyir,caranya ialah membasuh ikan tersebut dengan menggunakan sedikit gandum yang dicampur perahan air asam limau.rendam seketika,kemudian bilas dengan air bersih dan sedia untuk dimasak.

UDANG KEKAL SEGAR
sebelum disimpan ke dalam peti sejuk,rendam seketika di dalam perahan air limau nipis,tanpa perlu membilas udang tersebut,terus simpan ke dalam peti sejuk

MENYIMPAN KELAPA PARUT SUPAYA TIDAK BASI
masukkan kelapa di dalam tapisan,kemudian letakkan diatas periuk yang mengandungi air panas,biarkan wap mengenai kelapa parut tersebut seketika.sedia untuk disimpan

MENGURANGKAN LEMAK DAGING
sebelum dimasak,perapkan daging dengan tepung gandum selama 1jam..kemudian bilas sebersihnya dan sedia dimasak.

MENGELAKKAN GULA DIHURUNG SEMUT
masukkan beberapa biji cengkih @ kulit kayu manis kedalam tabung gula.selain itu,boleh juga disapu minyak masak di sekitar penutup tabung gula.

AIR ASAM LIMAU NIPIS LEBIH BANYAK
sebelum dihiris dan digunakan,tekan dan golek-golekkan limau nipis sehingga lembut.pasti mudah diperah dan banyak airnya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...